Техническо осигуряване при марш и срещен бой

Техническо осигуряване при марш и срещен бой

 

 

1. Задачи на техническото осигуряване, произтичащи от условията на марша.

 

В съвременни условия, когато бойните действия на войските се характеризират с изключителна маневреност, динамичност и голям пространствен размах, маршът стана неотменима част от подготовката и воденето на боя. Възможността за използуването на марша при най-разнообразна обстановка, не само в дълбокия тил на своите войски, но и в района на бойните действия, го правят най-разпространения способ за придвижване.

 

Маршът с предвиждане на срещен бой, когато е възможно стълкновение със земен противник, ще се извършва близо до линията на бойно съприкосновение на страните и нормално ще се ограничава в рамките на един денонощен преход. Той ще се извършва с една, рядко с две почивки, а при малка дълбочина и без почивки. След марша войските могат да се съсредоточават в определен район или да се развръщат на указан рубеж за преминаване в настъпление, за водене на срещен бой или заемане на отбрана.

 

Придвижването на войските на собствен ход на разстояние по-голямо от един денонощен преход се определя като марш на голямо разстояние. Дълбочината на марша на голямо разстояние може да бъде от порядъка на няколко стотин и повече километри. Той ще се извършва с две-три почивки на всеки денонощен преход, с дневен или нощен отдих в края на прехода, а при необходимост с денонощен отдих след няколко прехода. В съвременни условия маршът на голямо разстояние ще получава все по-голямо разпространение, което се обуславя от нарастване възможностите на противника да нарушава превозването на войските с железопътен транспорт.

 

Високо маневреният характер на бойните действия, нарастването на досегаемостта и мощността на средствата за поразяване в значителна степен усложняват условията за извършване на марша, особено денем и в близост до линията на бойното съприкосновение на страните.

 

Войските могат да бъдат подлагани на ядрени и химически удари от противника, да понасят загуби в личен състав, въоръжение и техника, да преодоляват (обхождат) зони с радиоактивно и участъци с химическо заразяване, райони с разрушения, пожари и наводнения. Големите загуби в личен състав и техника, значителните разрушения на пътища, мостове, тунели, образуването на обширни зони на радиоактивно заразяване могат да наложат временно спиране на войските за възстановяване на боеспособността им, за ликвидиране на последствията от ядрените и химически удари, за подготовка на проходи в загражденията и разрушенията или изчакване спадането на радиацията до допустимо ниво.

 

В хода на марша на войските може да въздейства тактическата, а с приближаването към фронта и армейската авиация. Изтребителите-бомбардировачи на противника, дори и в сложни метеорологични условия, имат възможност да нанасят бомбови удари, да използват ракетно и друго оръжие, запалителни средства. Бойните вертолети използувайки ПТУР и НУР, запалителни смеси и мини са способни да нанасят удари по колоните, да минират местността, да стоварват по пътя на движение на войските разузнавателни и бойни подразделения.

 

При придвижване на войските през пресечена и закрита местност, през населени места,теснини и мостове, особено нощем се увеличава вероятността от въздействието на диверсионно-разузнавателни, аеромобилни групи и въздушни десанти на противника. Те могат да взривяват пътни съоръжения по маршрута, да разрушават хидротехнически съоръжения на водни прегради, да устройват завали на планинските и горски пътища, да овладяват преправи и проходи, да нападат пунктове за управление, ракетни и тилови подразделения. В тези условия особено значение придобива поддържането на висока бдителност, охрана на маршрутите на движение, колоните, пунктове за управление, ракетни, тилови и технически подразделения, точна организация на комендантската служба. Маршрутите за движение не трябва да преминават през големи населени пунктове и в близост до железопътни гари, през пътни възли и теснини.

 

С приближаването на войските към фронта ще се увеличава и въздействието на противника с управляеми и неуправляеми ракети, а при излизането на рубежа за развръщане и на далекобойната стволна артилерия и реактивните системи за залпов огън. При това противникът може не само да води разузнаване и ефективно да поразява придвижващите се войски със системите високоточни оръжия, но и внезапно да устройва дистанционно миниране на местността, което ще увеличава загубите и ще налага със собствени сили да се преодоляват създадените заграждения. Възможността за използуването от противника на високоточно оръжие изисква от командирите от всички степени постоянно да водят разузнаване, да спазват установените дистанции и мерки за маскировка, да организират прикриването на колоните по време на марша и почивките със средствата на противовъздушната отбрана.

 

Сложността на условията, при които се извършва марша могат да повлияят отрицателно и то в значителна степен върху боеспособността и темпа на придвижване на войските, ако маршът е недостатъчно подготвен, при слаба маршева натренираност на подразделенията, и когато командирите и щабовете неумело ги управляват по време на марша.

 

За да се изключат нежелателните последствия е необходимо да се осъществява прецизна подготовка на въоръжението, бойната и друга техника и на личния състав за марша, умело да се организира всестранното им осигуряване. Това е предпоставка и за повишаване на маршевите възможности на подразделенията.

 

Маршевите възможности на подразделенията са показател, характеризиращ неговата способност за определено разстояние при допустимо напрежение на силите на личния състав, нормална експлоатация на машините и съхраняване на постоянната готовност за влизане в бой с противника. Основен критерий за маршевите възможности на войските се явява средната скорост за движение и големината на денонощния преход.

 

Средната скорост за движение на войските зависи от степента  на въздействие от страната на противника, умението на командирите да управляват колоните, нивото на подготовка на водачите, техническото състояние на машините, състава на колоните, състоянието на маршрутите, времето и други фактори. От тях подлежат на управление и въздействие от страна на ЗКТЧ два фактора - подготовката на водачите и техническото състояние на машините.

 

На съвременния етап мб е напълно моторизиран, окомплектован с най-съвременна бронетанкова техника. Характерно за нея е, че се повиши техническата й надеждност, скорост и проходимост, запас на хода без дозареждане с гориво. Бойните машини имат възможност да преодоляват водни прегради, зони с радиоактивно заразяване, минновзривни заграждения, имат ефективни прибори за нощно кормуване и надеждни светомаскировъчни устройства.

 

Сега, когато войските са наситени с голямо количество бойна и друга техника, а главно поради усложнените условия при провеждане на марша, задачите на техническото осигуряване станаха многообразни и отговорни, а сроковете за тяхното изпълнение по-малки.

 

Техническото осигуряване на войските при марш се провежда с цел поддържане на бойната и друга техника и военно-техническите имущества в изправно състояние и постоянна готовност за бойно използуване, а при необходимост непрекъснато задоволяване потребностите на войските с ВТИ. За реализирането на тази цел техническото осигуряване трябва да изпълни следните задачи:

 

   - извършване на пълнообемно техническо обслужване на техниката;

    - своевременна евакуация и ремонт на повредената техника, както до началото на марша, така и по време на неговото извършване;

    - непрекъснато поддържане на запасите от АБТИ и ВТИ до заповяданата норма;

    - провеждане на целенасочена и ефективна подготовка на техническия състав;

    - осъществяване на мероприятия по защитата на техниката и ремонтно-евакуационните средства от ЯХБО и високоточните оръжия на противника, а така също тяхната охрана и отбрана;

     - непрекъснато и твърдо управление на силите и средствата за техническо осигуряване.

 

Успешното изпълнение на тези задачи в изключителна степен ще зависи от дейността на командира и неговия заместник по техническата част, от нивото на професионалната им подготовка и твърдата им воля и решимост да изпълнят качествено и в срок бойната задача.

 

2. Особености в дейността на ЗКТЧ за организиране на техническото осигуряване.

 

 ЗКТЧ на мб организира техническото осигуряване на марша и срещния бой в общоприетата последователност, като отделните въпроси пречупва през призмата на характера и условията на предстоящия марш и бой.

 

Така например, при уясняването на задачата той трябва да разбере следното: откъде, кога и по кой маршрут и с каква цел се извършва маршът;  като какъв елемент на походния ред на бригадата ще се движи батальонът, кога трябва да премине изходния пункт и на кои места да се планират почивки, както и продължителността им, построението на походния ред на батальона, рубежите за вероятна среща с противника и замисъла на командира за водене на срещния бой; в какъв срок и какви мероприятия трябва да се проведат по подготовката на техниката и техническия личен състав за марша; какви мероприятия за нуждите на батальона се провеждат от старшия началник по служба през подготвителния период; усилва ли се батальона с РЕС; какви задачи ще решават техническите органи на старшия началник; как ще бъде организирана комендантско-регулировъчната служба на маршрута и управлението на колоната в хода на марша.

 

При разчета на времето трябва да се предвиди време и за практически занятия с водачите, които нямат достатъчен опит в управление на машините в условията на предстоящия марш, както и време за инструктаж на всички водачи, и време за почивката им.

 

При отдаване на предварително разпореждане е много важно да се определи начинът за неговото довеждане до изпълнителите. При ограничено време и разсредоточено разположение на подразделенията  то може да бъде отдадено на командирите на роти веднага след устното получаване на указания от командира на батальона (НЩ). В него, наред с основните въпроси по подготовката на техниката и водачите, трябва да бъдат указани с какви допълнителни средства за повишаване на проходимостта, светотехнически средства и средства за управление на колоната трябва да бъдат окомплектовани машините, редът за тяхното изготвяне (получаване), кой, кога, с кого и по какви въпроси ще провежда инструктаж (занятия).

 

При оценка на техническата обстановка ЗКТЧ трябва да обърне особено внимание на изучаването по карта на характера на маршрута и на местността в районите на почивките и рубежите за вероятна среща с противника. Подробно да изучи пътните условия: широчина на проходимата част, характер на пътната настилка и възможните скорости за движение по участъците на маршрута, наличие на водни прегради и възможностите за тяхното преодоляване в брод, наличие на изкуствени съоръжения по пътищата и тяхното състояние, както и възможностите за тяхното обхождане, в случай, че са разрушени. В районите за почивка се оценяват възможностите за разсредоточаване на машините тяхната маскировка и укриване, и за бързо извеждане на колоните на подразделенията на пътя. На рубежите за вероятна среща с противника се определят мястото на пункта за техническо наблюдение (ПТН) и на ремонтния взвод. Тези въпроси се изучават и оценяват по карта, а в изключителни случаи, при благоприятни условия, се уточняват от рекогносцировъчна група на местността.

 

При оценка на условията за експлоатация на машините се определя предполагаемият разход на моторесурси, видът на обслужването и необходимостта от такова по време на марша, къде и как ще се проведе то.

 

При оценка на възможностите за организиране на защитата, охраната и отбраната на РЕС, ЗКТЧ на батальона конкретизира заповяданите във връзка с това мероприятия от старшия началник по служба и прави необходимите предложения пред командира на батальона.

 

Като оценява възможностите за организиране на управлението, той трябва да уточни своето и на подчинените си органи място по време на марша и почивките, и в хода на срещния бой, избирайки най-ефективния способ за обмяна на информация. Тук трябва да оцени и възможността за използуване на свързочните средства на комендантско-регулировъчната служба.

 

При докладване на командира съображенията си за организиране на техническото осигуряване, ЗЧТК може да направи и предложения за отделяне на личния състав в помощ на водачите и ремонтчиците по подготовка на техниката, за назначаване на помощник водачи за периода на марша, за доокомплектоване на подразделенията с машини, за усилване с РЕС от бригадата.

 

След утвърждаване на решението по техническото осигуряване от командира и довеждането му, чрез отдаване на разпореждане от ЗКТЧ до изпълнителите, последният организира и осъществява най-важната задача на техническото осигуряване - подготовката на техниката и техническия личен състав на марша.

 

3. Особености в подготовката на БТ и АТ и техническия личен състав.

 

Подготовката на БТ и АТ за марш трябва да бъде организирана така, че да осигури безотказна работа на машините през целия период на марша.

 

Видът на техническото обслужване нормално ще се определя от ЗКТЧ на бригадата, а обемът на работите от ЗКТЧ на батальона, като изхожда от техническото състояние на машините, от продължителността и условията на марша, от разполагаемото време и конкретните условия и възможности за провеждане на обслужването. Всички машини се проверяват от ЗКТЧ и специалистите от ремонтния взвод на батальона, при което се уточняват всички работи по тяхната подготовка и необходимото АБТИ и експлоатационни материали за изпълнението им. Обслужването се извършва в районите за разполагане на  подразделенията от водачите и екипажите с участието на ремонтчиците от батальона, а в някои случаи и тези от ремонтния батальон на бригадата. Най-напред се обслужват машините на подразделението, което ще започне марша първо, нормално това ще бъде ротата назначена в ЧПЗ (СПЗ). С предимство се обслужват бойните машини пред специалните и транспортните.

 

При подготовка на машините за марш, освен техническото обслужване, те се дооборудват с приспособления за повишаване на проходимостта, за превозване на въоръжение и специални товари, с прибори за нощно виждане, светомаскировъчни устройства, щанцов инструмент и друго табелно имущество.

 

Ако времето за подготовка на марша е ограничено, се допуска техническото обслужване да се извърши на етапи, като при това най-напред следва да се изпълнят операциите осигуряващи безопасност на движението и нормална работа на агрегатите и механизмите.

 

В подготвителния период ремонтът на машините се организира така, че до началото на марша да се осигури необходимия коефицент на техническа готовност и да се освободят подразделенията от машините, които не могат да се възстановят в батальона. За постигане на тази цел при наличието на много неизправни машини и недостиг на време е целесъобразно да се привличат, като извънщатни ремонтчици, водачите на изправните и обслужени машини, както и друг личен състав от подразделенията.

 

Неизправната БТ и АТ, която няма да се възстановява със силите и средствата на батальона, се подготвя за сдаване и евакуация в ремонтния батальон на мбр в ред и срок указан от старшия началник.

 

Подготовката на РЕС на батальона се заключава в освобождаването им от неусвоения ремонтен фонд, попълването им с необходимото АБТИ до заповяданите норми, провеждане на контролен преглед и  отстраняване на неизправностите открити, както на базовите машини, така и на оборудването им.

 

Важно условие за успешното провеждане на марша е отличната подготовка на водачите и специалистите от ремонтно-евакуационното подразделение на батальона. Основни форми на подготовка на този личен състав са инструктажът и практическите занятия.

 

Инструктажът трябва да се провежда в обем осигуряващ запазването на военната тайна. За тази цел е целесъобразно той да се провежда на два етапа. На първия етап личният състав се инструктира главно по въпросите за подготовката на машините за предстоящия марш, с посочване обема на работата и сроковете за нейното изпълнение. На втория етап, непосредствено преди марша, водачите и ремонтчиците се инструктират по въпросите, свързани с условията, в които ще се извършва марша, както и по въпросите за режима на движението и светомаскировката, дисциплината на марша и безопасността на движението, организацията на техническото обслужване, ремонта и евакуацията на машините в хода на марша, сигналите за управление на колоната и за видовете опасности.

 

На инструктажа на ремонтчиците се посочват: съставът, задачите и редът за построяване на групата за приключване на колоната, редът за действие при оказване на техническа помощ, времето за работа в хода на марша и по време на почивките; организацията на наблюдението при марша и срещния бой; организация на защитата, охраната и отбраната на РЕП; редът и сроковете за донесения.

 

В хода на инструктажа особено внимание трябва да се обръща на работата по предотвратяване на пътните произшествия, на мобилизирането на личния състав за преодоляване на трудностите, по възпитанието му в готовност да прояви висока морална и психическа устойчивост, безстрашие, мъжество и героизъм.

 

При организиране на практическите занятия особено внимание трябва да се обръща в тях да участвуват всички водачи с недостатъчен опит. Целесъобразно е занятията да се провеждат на участъци от пътища, които предлагат условия сходни с тези на марша. Особено внимание да се обръща на подготовката на водачите за управление на машините нощем с използуването на приборите за нощно виждане и светомаскировъчните устройства, на подготовката на машините за преодоляване на труднопроходими участъци и способите за преодоляването им, както и управление на машините със средствата за индивидуална защита.

 

Занятията е необходимо да се провеждат в обстановка близка до бойната, осигуряваща и психологичната подготовка на водачите.

 

Със специалистите от ремонтните подразделения се провеждат занятия за усъвършенствуване на уменията им за извеждане на машините от аварийно положение и извличане на заседнали машини, откриване и отстраняване на характерни неизправности в определено кратки срокове и то нощем, работа в състава на отряди за ликвидиране на последствията от ядрени и други удари.

 

Извършването на марш, особено на големи разстояния, изисква от водачите и ремонтчиците високо майсторство и голямо напрежение на физическите и морални сили, което предполага осигуряване от командира и ЗКТЧ на време и условия за почивка преди марша.

 

4. Техническо осигуряване на батальона по време на марша.

 

За техническото осигуряване колоната на батальона по време на марша се формира група за приключване на колоната от щатните и придадени средства от бригадата. Нормално такива ще се придават по решение на старшия началник по служба от състава на ремонтния батальон на мбр, когато батальонът извършва марш извън състава на главните сили на бригадата (преден отряд, авангард, ариергард и др.).

 

Групата за приключване на колоната може да има следния примерен състав: влекач (верижен или колесен), подвижна работилница от типа-МРС-БТ, МТО-БТ или МТО-АТ, автомобил с ГСМ, автомобил с АБТИ, санитарния автомобил на батальона и други в зависимост от конкретните условия при които се извършва марша.

 

ГПК се движи след последната машина от тила на батальона в следния ред: санитарния автомобил, влекача, подвижното ремонтно средство, автомобила с АБТИ и автомобила с ГСМ. По време на марша тя изпълнява следните задачи:

 

    - установява причините за спиране на машината и характера на повредата;

    - оказва първа медицинска или долекарска помощ на членовете от екипажа, нуждаещи се от такава;

    - оказва техническа помощ на водачите на повредените машини;

    - евакуира встрани от пътя повредени машини, които ще пречат на движението на следващите колони;

    - извършва текущи ремонти с много малка продължителност.

 

При определяне продължителността на ремонта извършван от ГПК трябва да се изхожда от това, че работата на място е възможна само в интервала от време необходимо на движещата се след батальона колона на следващите подразделения да измине заповяданата дистанция между тях. В противен случай ГПК ще се откъсне от своя батальон и не е в състояние своевременно да го осигурява при започване на срещния бой. Ето защо ГПК на батальона, назначен като преден отряд или авангард, е в състояние да извършва текущи ремонти с продължителност 1-1,5 часа, а групата за приключване на колоната на батальон, движещ се в състава на главните сили на бригадата, само в продължение на 10-15 минути.

 

В зависимост от конкретната обстановка в отделни случаи неиз-правните машини могат да се теглят от средствата на ГПК до най-близкия по посока на движението СППМ или до мястото на поредната почивка. На местата на почивките ГПК оказва помощ на водачите при обслужване на машините, при условие, че не е изостанала от колоната на батальона поради извършване на ремонт на повредени машини.

 

От правилно поставените задачи на ГПК от ЗКТЧ и енергичните действия на ремонтчиците до голяма степен зависи успешното провеждане на марша.

 

5. Техническо осигуряване на батальона в хода на срещния бой.

 

За техническо осигуряване на мб при срещен бой се формира ремонтно-евакуационна група (РЕГ) от щатните и придадени РЕС, които не са включени в състава на ГПК. Когато  РЕС са много малко и не достигат за формирането едновременно на РЕГ и ГПК, то тогава следва на последната да се поставят такива задачи по време на марша, които не биха предизвикали нейното изоставане от колоната на батальона. Това ще даде възможност ГПК, при започване на срещния бой, да изпълнява задачите на РЕГ, т.е. да се превърне в такава.

 

РЕГ може да има следния примерен състав: броневлекач, подвижни ремонтни средства (МРС-БТ, МРМ, МРС-ВО, МСР, МТО-БТ, МТО–АТ и др.), автомобил с ГСМ и автомобил с АБТИ. По време на марша тя се движи след главните сили на батальона и при възникване на срещния бой изпълнява следните задачи:

 

  - извършва евакуация на излезли от строя машини, изпод огъня на противника до близки укрития;

  - възстановява повредените машини чрез извършване на текущ ремонт с малка продължителност,  указвана от ЗКТЧ на бригадата и в зависимост от тактическата обстановка;

  - оказва техническа помощ на водачите и екипажите на повредените машини.

 

Със започване на срещния бой ЗКТЧ на батальона дава необходимите указания на командира на РЕП и използувайки броневлекача или друга машина, се изнася напред в близост до командно-наблюдателния пункт на командира на батальона. Тук той се ориентира в обстановката и уточнява своето решение, на базата на което отдава необходимото разпореждане до ЗКТЧ на роти и командира на РЕГ. За наблюдение на бойното поле и управление на подчинените сили и средства за техническо осигуряване организира пункт за техническо наблюдение, чийто състав и задачи не се различават от тези при отбрана и настъпление. След това докладва на старшия началник по служба за своето месторазположение, за тактическата и техническа обстановка в батальона.

 

При резки изменения на обстановката особено внимание се отделя на организацията на техническото наблюдение с цел своевременно из-пращане на евакуационните средства към повредените машини.

 

При преминаване към преследване на противника ЗКТЧ формира от свободните РЕС група за приключване на колоната, а на останалите дава указания в зависимост от конкретната тактическа и техническа обстановка. В тях той трябва да определи реда и срока за завършване на започналия ремонт на повредените машини, по какъв маршрут и за какво време да настигнат главните сили на батальона.

 

При преминаване към отбрана, за удържане на рубежа до подхода на главните сили на бригадата, ЗКТЧ извежда ремонтните средства в удобен район,  зад втория ешелон (резерва) на батальона, и доуточнява задачите им. При необходимост измества ПТН, а когато условията на обстановката и местността налагат това – разкрива и ротни ПТН.

 

В края на бойния ден дейността на ЗКТЧ на батальона е същата, както при другите видове бойна дейност.





{START_COUNTER}