Дейността "Връзки с обществеността" е неразделна част от планирането, организирането и воденето на боя и при участието на ротата в мисии и операции зад граница. Главната цел на Връзките с обществеността е поддържане у личния състав на ротата на готовност и воля за изпълнение на бойните задачи, такива при участие в мироопазващи и хуманитарни мисии и осигуряване на позитивно отношение и обществена подкрепа за техните действия. Дейността по Връзките с обществеността се осъществява в три функционални области: - Обществена информация; - Вътрешна информация; - Връзки с обществеността. Приоритетна дейност за ротата при организирането и воденето на боя е вътрешната информация. При участие в мисии зад граница дейността "Връзки с обществеността" се осъществява и в трите функционални области. В това отношение основните ръководещи принципи са: - "информираният войник е мотивиран войник"; - "връзките с обществеността са решаващ мултипликатор на бойна мощ на бойното поле". Ръководството и провеждането на дейността по Връзки с обществеността се осъществява от командира на ротата, а информирането на личния състав се извършва лично от командирите на взводове. При организацията и провеждането на връзките с обществеността командирите са длъжни: - да изучават информационните потребности на личния състав на ротата и да прeдлагат мерки за информационни въздействия върху него; - да ръководят и лично да участват в разясняването на военно-политическата обстановка в страната и региона, решенията на държавното и военното ръководство, ролята и мястото на ротата, подразделенията и отделните военнослужещи при изпълнение на поставените задачи; - да стимулират националното самочувствие, отговорността и активността на военнослужещите, както и да укрепват психическата им готовност, бойната активност и дисциплината; - да информират личния състав за действията на съседите, бойните успехи на войските (съюзниците) и настроенията на населението в тила и региона на бойните действия (мисията); - да познават и управляват състоянието на бойния дух на личния състав и да информират висшестоящото командване за готовността на военнослужещите да изпълнят поставените задачи; - да изучават психическите и индивидуалните особености на личния състав, мобилизационните попълнения, да спомагат за преодоляване на мирновременните им настроения и тяхната ускорена адаптация; - да възпрепятстват разпространението на пацифистки настроения и да неутрализират опитите за създаване на противоречия на верска и етническа основа, влияещи отрицателно на бойния дух на личния състав; - да осъществяват системно бойно информиране на личния състав и да организират достъпа на военнослужещите до информационните продукти, разпространявани от висшестоящите органи в планови и извънпланови форми, централния, регионалния и военния печат и националните електронни медии; - да гарантират спазването на изискванията на международното хуманитарно право и изпълнението на целите на операциите при участие в мисии и операции зад граница; - да изпълняват задачи по документирането на действията на ротата за военния архив, посрещането, охраната и ескорта на акредитирани представители на СМИ (по разпореждане от висшестоящите органи); - да противодействат на противниковите информационно-психологически въздействия и да опровергават негативни слухове сред войските и гражданското население; - да организират информационното и художественото обслужване на личния състав за снемане на психическото напрежение, преодоляване на бойния стрес, умората и социалната изолация; - да полагат грижи за осигуряване на достъп на личния състав до изградените комуникационни канали за връзка със семействата и близките в страната при мисии и операции зад граница; - да организират ритуали за отбелязването на национални и военни празници, бойни успехи и награждаване на отличили се в боевете военнослужещи При организиране на дейността по Връзки с обществеността командирът указва: - съдържанието, формите и периодичността на вътрешната информация и начина за информиране на семействата на военнослужещите; - времето и начина за контакти с представителите на СМИ (броя на брифингите, основните теми, времето за провеждане, мястото за посрещане, събиране, охраната и ескорта на журналисти и други); - реда за разпространение на информационните материали, времето и начина за използване на техническите средства за културно-информационна дейност (ТВ, видео, радиоприемници и други); - реда и сроковете за докладване за състоянието на бойния дух в подразделенията и информационните потребности на личния състав; - разпоредените мероприятия за защита на личния състав от противниковите информационни и психологически въздействия; - мероприятията с местната общественост (при необходимост по време на мисии зад граница); - местата и времето за културно-художествено обслужване на ротите. |