Действия в операции за поддържане на мира

 Действия на механизирания батальон в операции за поддържане на мира
 

 

1. Основни оперативни задачи

 

    - Да осигури (установи) наблюдение и контрол над определен участък от разделителната зона между враждуващи страни;

    - Да установи наблюдение, охрана и контрол над складови райони и райони за съхранение на оръжие и боеприпаси в своя сектор;

    - Да осигури защита на силите и свобода на движението в своя сектор на отговорност;

    - Да поддържа прекратяването на огъня и осигури спазването от враждуващите сили на рамковите мирни споразумения в своя сектор на отговорност;

    - Да следи и контролира непрекъснато всички действия извършващи се около международно признатите граници в своя сектор за отговорност;

    - Да оказва съдействие на враждуващите страни при маркирането на установени и предполагаеми минни полета в своя сектор на отговорност.

    - Охрана на международните полицейски сили при изпълнение на техните задължения. При тази дейност част от силите на механизирания батальон могат да влязат временно в бежанския лагер за да осигурят охрана на полицейските сили, които изпълняват функциите си (например арест на престъпник);

    - Охрана на представители на Международния трибунал на ООН, при изпълнение на техните задължения;

    - Охрана и евакуация на представители на други организации на ООН, международни, неправителствени и други организации (ако това бъде поискано);

    - Охрана на предполагаеми и доказани масови гробове преди и по време на работата на Международния трибунал;

    - Осъществяване на медицинска евакуация на цивилни лица (ако има възможност и потребност от това);

    - Разминиране на участъци от пътища за движение на бежанци или хуманитарни конвои;

    - Осигуряване на транспорт за превозване на хора, храни, лекарства, както и други материални средства;

    - Освен това изпълнява граждански и хуманитарни задачи като: изграждане, охрана, осигуряване и управление на бежански лагери; развръщане и действие на наблюдателни и контролни постове; евакуиране на пострадали; охрана на зони на разрушения и ВИП личности.
 

2. Възможности на механизирания батальон при участие в мироопазващи операции:

 

    - Развръщане, оборудване и функциониране на 9 до 12 наблюдателни и контролни поста;

    - Осигуряване на конвойна охрана за съпровождане на медикаменти, храна и продукти – от 15 до 18 групи;

    - Осигуряване на 15 до 18 групи за охрана на ВИП личности;

    - Изграждане, развръщане, охрана и функциониране на бежански лагер от 1000 до 1300 души;

    - Формиране на 12 до 15 групи за ликвидиране на последствия, евакуиране на пострадали, охрана на зони на разрушения, заразяване и други.

Механизирания батальон следва да се ангажира с изграждане, развръщане, охрана и функциониране на бежански лагер само по изключение. Основните отговорности по изграждането, развръщането и функционирането на бежанските лагери следва да се поема от следните организации:

 

А) Агенции (представителства) на ООН:

 

    - Върховен комисариат на ООН за бежанците;

    - Бюро на ООН за координиране на хуманитарните дейности;

    - Международни полицейски сили;

    - Международен трибунал на ООН;

    - Световна програма по прехраната;

    - Световна здравна организация;

    - Детски фонд на ООН (УНИЦЕФ);

    - Програма на ООН за развитие.
 

Б) Международни организации, неправителствени организации и частни доброволни организации действащи в зоната на конфликта (хуманитарната катастрофа) като например Международния комитет на Червения кръст, религиозни организации и други.

Само при отсъствието на тези или други подобни организации или при явна невъзможност от тяхна страна да изпълняват задълженията си по изграждане, развръщане, всестранно осигуряване, управление и функциониране на бежански лагери, механизирания батальон следва да се ангажира с изпълнението на тези задачи. Този ангажимент следва да бъде по възможност кратковременен (до поемането на задълженията от съответните цивилни организации).

Механизирания батальон може да изпълнява задачи по охрана на бежански лагери (отвън) при възникване на безредици около него или при възникване на външна опасност за бежанците намиращи се в лагера.

Възможностите на батальона за изпълнение на задачите посочени по-горе се определят от конкретната обстановка, като пред осъществяване на медицинска евакуация, разминиране на пътища или осигуряване на транспорт безспорен приоритет има изпълнението на чисто военни задачи.

 

3. Материално-техническо осигуряване
 

         Материално-техническото осигуряване (МТО) на ОПМ е основен фактор за успеха на омиротворяването. То се заключва в организирането и осъществяването на мероприятия по поддържането на батальона в боеспособно състояние; поддържане на въоръжението, техниката и екипировката в техническа изправност и готовност за използване; организация на поддържането и ремонта на въоръжението и техниката; осигуряване с видове материални средства; организацията и осъществяването на битовото устройване на личния състав, финансовото осигуряване, пощенското обслужване и управлението на движението.

В зависимост от особеностите на ОПМ освен в постоянната оперативна инструкция на мисията се изготвят отделени документи – директиви по МТО, включващи се като приложения към постоянната оперативна инструкция по МТО, която определя всички процедури и административни подробности и е задължителна за всички специалисти, участващи в мисията.

Директиви по МТО се изготвят задължително при провеждане на операции с участието на войски. В наблюдателните мисии като правило военния персонал не се занимава с дейностите по осигуряването, като те се изпълняват от гражданския персонал на щаба.

В основната оперативна инструкция по МТО се разработват следните основни раздели: общи положения; система на ООН за МТО; организация на МТО в ОПМ; материално осигуряване; транспортно осигуряване; поддържане и ремонт; битово устройване; планиране на финансовото осигуряване; пощенско осигуряване; управление на движението; донесения, справки.

В постоянната оперативна инструкция по МТО на всяка мисия трябва да има текст регламентиращ схемата на организацията на органите, изпълняващи тази дейност, като се отчитат особеностите на мисията и се формулират задълженията на отделните звена.

Материалното осигуряване включва осигуряването на необходимите материални средства и извършването на различни услуги: снабдяване с гориво-смазочни материали, храна, вода, облекло, газ, хладилна и вентилационна техника, канцеларски материали, кухненско оборудване, извършване на перални, шивашки, бръснарски услуги и др.

Материалните средства се подразделят на две категории: разходни материали и трайни вещи.

Разходните материали са тези изразходващи се за осигуряване на ежедневната дейност – храна, вода, ГСМ, медикаменти, резервни части за техниката.

Трайните вещи са изделия с голяма стойност и подлежат на отчет.

Раздаването на разходните материали се извършва по норми, определени за всяка мисия. Допълнителни количества може да се получават от подразделенията на батальона при извънредна необходимост (промяна на оперативната обстановка), по заявка от тях, утвърждавана от администрацията на мисията.

Личния състав на батальона, участващ в ОПМ трябва да бъде осигурен най-малко с два комплекта горни дрехи, като се осигурят достатъчно количество бельо, обувки, бръснарски принадлежности и др., определени преди заминаването в района на операцията.

Медицински и зъболекарски материали се раздават по норма обикновено за 100 души месечно по каталог, като заявки под нормата и за тези извън каталога след разрешение от администрацията.

При участие в ОПМ бойните припаси не са от най-често изразходваните материални средства. Те се раздават само за възстановяване на изразходваните по оперативна необходимост и за подмяна при изтекъл срок за съхранение.

Доставянето на материалните средства се осъществява по няколко способа: чрез договори  с доставчици от района на операцията; договори с местни доставчици; чрез “писмо за помощ”, от местни покупки; чрез наемане и други.

Транспортното осигуряване е жизнено важно за нормалното функциониране на мисията, поради което в постоянната оперативна инструкция на всяка мисия трябва да се посочат валидните за нея документи: директивите по МТО; личните инструкции (за шофьорите); указанията за персонала на мисията; справочника на шофьора; инструкциите по управлението на движението; инструкциите по пресичането на демаркационните линии на страните (на буферната зона).

В този раздел на инструкцията трябва да се разработят следните въпроси: определения; ред на боядисване, маркиране и  номериране на автомобилите и останалата техника; използване на транспорта от първи и втори ешелон; отчет на документацията; проверки.

        Определения

- транспорт – машините за изпълнение на оперативни, административни и  снабдителни функции;

- транспорт от първи ешелон – собствените транспортни средства на батальона;

- транспорт от втори ешелон – транспортните средства от транспортния орган на щаба на мисията.

Транспортът от първи и втори ешелон може да се разделя на категории според използването му (оперативен, административен, снабдителен).

        Боядисване, маркиране, номериране

Всички автомобили, ремаркета и специални инженерни машини се боядисват в бяло, освен ако не е определено друго от ръководителя на мисията. На всеки автомобил отпред и отзад трябва да има регистрационен номер, който включва инициалите на мисията и определен от нейния щаб пореден номер.

Буквите “UN” в синьо или в червено се изписват на добре видимите повърхности, като врати, странични капаци, капака на двигателя, покрива. Също може да се изрази и емблемата на ООН. Буквите и емблемата са основните знаци, показващи принадлежността към ООН, поради което националните отличителни знаци се заличават.

        Използване на транспорта

Транспортът от първи ешелон (собствения транспорт на батальона) се използва главно в района за действие на батальона.

Транспортът от втори ешелон извършва основния обем от снабдителните превози в района на мисията и осигурява допълнителни транспортни възможности на батальона при повишена потребност. Ръководството на транспорта от втори ешелон се осъществява от отдела (секция, звеното) на щаба на мисията по МТО.

        Отчетна документация

Батальонът, участващ в мисия води отчет за използването на транспортните средства и за изразходването на ГСМ и резервни части, подготвя донесения за състоянието на техниката и представя необходимата информация при проверка от щаба на мисията. Отчетните документи могат да включват: ежедневно донесение; ежедневни пътни листове; формуляри на машините; списък на машините на батальона; донесение за състоянието на техниката; ведомости за наличността на ГСМ; ведомости за наличността на резервните части; месечни отчети за използването на техниката и изразходваните ГСМ.

        Проверки

Контролът по поддържането на техниката включва периодично извършване на проверки от всички инстанции. Проверката в батальона (рота) включва проверка на техническото състояние на машините, формулярите им, инструментите и принадлежностите, както и режима на тяхната експлоатация. Проверката на командирите включва периодичен контрол на техническото състояние на машините и режима на експлоатация. Специалната периодична проверка се извършва от екип специалисти от щаба на мисията с цел да се установи правилността на експлоатацията, техническото състояние и необходимостта от резервни части за техниката.

         Осигуряването със сгради и служебни помещения, както и организацията за разполагането на батальона в полеви условия се регламентира в директивите и указанията по МТО, изготвени в щабовете на контингентите или в щаба на мисията.

         Планирането на финансовото осигуряване е отразено в постоянната оперативна инструкция на гражданската администрация на мисията, като при планирането и се изпълняват указанията и.

Пощенското обслужване на личния състав на батальона включва: свободна лична поща – ограничения за нея има по отношение на въздушната и служебната поща, като правото на използването и се регламентира в директивите на МТО; платена въздушна поща – осъществява се чрез гражданската пощенска служба.

Изпращането на всички други видове пощенски пратки се урежда индивидуално, като се отчитат особеностите на мисията.

Управлението на движението се организира от транспортната секция (звено) на отдела на щаба по МТО. Задължително командването на батальона съгласува с нея изпълнението на следните задачи:

    - планиране и смяна на личен състав в подразделенията на батальона;

    - организиране взаимодействието с местната полиция, митници, органи на местната власт и гранични пунктове;

    - натоварване (разтоварване) на личен състав и техника на летища и пристанища;

    - осъществяване неоперативни придвижвания в, от, и към района на операцията;

Донесенията по МТО се изготвят в щаба на батальона и обикновено засягат определен период от време (като правило месец) и съдържат основна информация, необходима на тиловите органи в щаба на мисията за планиране и контролиране на разходите на материални и финансови средства.

Справките се изготвят като помощни документи и тяхното съдържание зависи от специфичността на мисията.

Съдържанието и формата на донесенията и справките се посочват в директивите по МТО.

 

4. Опасност от мини, бомби и пожари
 

    След като взаимодействащите страни се оттеглят от района на конфликта, в него могат да останат голямо количество противопехотни и противотанкови мини, които представляват опасност за персонала на мироопазващите операции и местното население. Затова е много важно да се изучат картите, посочващи къде са разположени минните полета. Често такива карти няма или воюващите страни отказват да ги предадат.

    Отговорността за минните полета в района на бойните действия принадлежи на страната, която ги е устроила. Войските на ООН са задължени да не разкриват разположението на минните полета на нито една от страните, о трябва да се уверят, че те са обозначени тояно. Войските на ООН нямат право също да разминират минни полета на враждуващите страни с изключение на пътищата и пътеките използвани от персонала на ООН и гражданското население.

    Ако информацията на минните полета е несигурна, много от районите трябва да бъдат обявени за минирани.

    Ако избухне пожар в някое населено селище и отделни сгради трябва да се прилагат обичайните правила за борба с него.

    Ако от пожара съществува опасност за взривяване на мини, трябва да се предприемат следните действия: района се смята за миниран и не се влиза в него; прави се опит за ограничаване на огъня в районите, които вече са обезопасени (пътища, каменисти райони и др.); машините да не се движат близо до огъня, поради опасност от взривяване. Разстоянието трябва да бъде поне 50 м.

 

5. Медицинско осигуряване на контингенти участващи в мироопазващи операции

 

    Медицинското осигуряване на контингента се организира с цел запазване на човешката сила, съхраняване на живота и ограничаване на останалите физически и психически недъзи, чрез своевременно откриване, събиране, изнасяне и евакуация на пострадалите и болните от мястото на инцидента, своевременното оказване на лекарска и първа лекарска помощ, и подготовката им за евакуация извън сектора за действие на батальона.

    В батальона медицинското осигуряване се организира от командира на батальона, а се осъществява от началника на медицинската служба, който е подчинен на командира, а по медицинските въпроси изпълнява указанията на старшия медицински началник.

    По медицинското осигуряване командирът на батальона указва задачите на медицинските органи, направлението за съсредоточаване на основните усилия, района за разполагане на медицинския пункт на батальона, реда за оказване на медицинска помощ на пострадалите и болните, и тяхната евакуация.

    Издирването, събирането, изнасянето и евакуацията на пострадалите и болните от мястото на инцидента се извършва от групите за събиране и евакуация, които се формират от щатните санитари, шофьорите-санитари и определени от командира на батальона спомагателни санитари, със санитарно или друго транспортно средство. Тези мероприятия се извършват на фона на непрекъснат процес за оказване на първа медицинска помощ.

 

6. ЯХБЗ и опазване на околната среда

 

         ЯХБЗ при участието на механизиран батальон в ОПМ е основен вид бойно осигуряване, което се организира и провежда при всякакви условия на обстановката. То се организира с цел да се изключи или максимално да се намали непосредственото или последващо въздействие върху личния състав.

    Целта на екологичната защита и опазването на околната среда е да се защити личния състав, въоръжението и бойната техника от въздействието на неблагоприятни антропогенни и природни фактори.

    Това осигуряване включва организирането и изпълнението на следните основни мероприятия:

    - разкриване, предотвратяване, възпрепятстване възможността за използване на ЯХБО и бедствия в потенциално опасни обекти на зоните за отговорност;

    - подготовка на зоните за защита и действия в условия на използване на ЯХБО и промишлени аварии;

    - ликвидиране на последствията от използване на ЯХБО и промишлени аварии;

    - осигуряване на безопасността на личния състав при изпълнение на задачи  в рисков район;

    - осигуряване опазването на околната среда в зоната на отговорност на батальона;

    При участие в ОПМ и многонационални учения провеждани на чужда територия, задължително се спазват изискванията на законите за опазване на околната среда на страната домакин. Командирите са пряко отговорни за екологичната обстановка в районите си.





{START_COUNTER}