Техническо осигуряване на механизирания батальон в настъпление

Техническо осигуряване на механизирания батальон в настъпление  

 

Механизираният батальон е основно тактическо подразделение на сухопътните войски. Комплектован със своевременно въоръжение и техника, той притежава мощен огън, висока подвижност и маневреност с възможност самостоятелно или в състава на бригадата да води решителни бойни действия с висок темп през всяко време на годината и денонощието. МБ може успешно да настъпва, както от движение, така и от непосредствено съприкосновение с противника.

 

Насищането на механизираните и танкови подразделения с разнообразно въоръжение и техника от една страна, и повишаването на активността на огъня от конвенционалните оръжия на противника от друга, доведоха до издигането на много по-високо ниво ролята на техническото осигуряване.

 

Главната цел на техническото осигуряване в подразделенията е поддържане на бойна готовност и своевременното евакуиране, възстановяване и връщане в строя на повредената техника и то в хода на бойните действия.

 

Реализацията на тази цел изключително ще зависи от дейността на ЗКТЧ на батальона за своевременното и правилно организиране и провеждане на мероприятията по техническото осигуряване на мб при настъпление.

 

1. Особености в дейността на ЗКТЧ на МБ за организиране на техническото осигуряване.

 

Дейността на ЗКТЧ за организиране на техническото осигуряване започва след получаването на бойната задача в батальона и задачата по техническото осигуряване от щаба на бригадата. Те нормално ще бъдат поставяни чрез отдаване на разпореждания (заповеди) от командира (НЩ) и ЗКТЧ на бригадата, лично, писмено или чрез използването на технически средства за свръзка.

 

ЗКТЧ на батальона организира техническото осигуряване на базата на:

 

   - решението (замисъла) на командира на батальона за водене на на-стъпателния бой;

    - разпореждането по техническо осигуряване на ЗКТЧ на бригадата;

    - конкретната техническа обстановка в батальона.

 

Последователността в работата на ЗКТЧ на батальона за организиране на техническото осигуряване протича в следния ред:

 

    - уясняване на задачата;

    - утвърждаване разчета на времето;

    - тактико-техническо ориентиране на помощниците;

    - отдаване на предварителни разпореждания;

    - оценка на техническата обстановка и формиране на решението за техническо осигуряване;

    - доклад пред командира на батальона;

    - разработване на заповедта по техническо осигуряване;

    - участие в рекогносцировката;

    - отдаване на разпореждане по техническо осигуряване и организиране взаимодействието с подчинените офицери;

    - осъществяване на контрол в подразделенията за подготовка на техниката за боя.

 

При уясняване на задачата той трябва правилно да разбере характера на предстоящия настъпателен бой - как ще настъпва батальона (от движение или от непосредствено съприкосновение с противника), каква е вероятността за използване на ОМП и високоточни оръжия от противника, и как това ще влияе върху организацията на техническото осигуряване.

 

ЗКТЧ точно трябва да си уясни мястото на батальона в бойния ред на бригадата и ролята му за изпълнението на бойната задача. Ако батальонът настъпва в първия ешелон на бригадата да разбере маршрута за изнасяне, планираните рубежи за въвеждане, задачите, които са му поставени и сроковете за тяхното изпълнение.

 

Важен момент при уясняването на задачата от ЗКТЧ е правилно да разбере замисъла на командира на батальона за воденето на боя, (къде се съсредоточават основните усилия), в каква последователност да се разгроми противостоящия противник, в какъв боен ред настъпва батальона, как се организира управлението на щатните и придадени подразделения. Така той правилно ще определи къде да насочи своето внимание и усилия на подчиненото ремонтно-евакуационно подразделение, както при подготовката на настъпателния бой, така и в хода на същия.

 

Паралелно с изучаването на разпореждането по техническо осигуряване, отдадено от ЗКТЧ на бригадата, ЗКТЧ на батальона си уяснява задачата по техническото осигуряване. Тук той правилно трябва да разбере замисъла на ЗКТЧ на бригадата за организиране на техническото осигуряване: къде се съсредоточават усилията на бригадния ремонтен батальон до началото и в хода на боя, ред и срокове за подготовка на техниката за боя, ред и срокове за подвоз на АБТИ и ВТИ; какви мероприятия са заповядани по подготовката на техническия личен състав; как се организира управлението на техническото осигуряване на боя. От особено значение е да разбере придават ли се на батальона евакуационни и ремонтни средства за боя, от кого и къде, за да може правилно да определи задачите им.

 

На базата на изводите, които прави при уясняването на задачата, ЗКТЧ формира в своето съзнание идея решение за организиране на техническото осигуряване и определя основните задачи и неотложните мероприятия, които трябва незабавно да започнат да се провеждат в батальона. Последните се явяват и основното съдържание на предварителните разпореждания, които той отдава до командирите на подразделения.

 

За своевременно изпълнение на поставените задачи и осигуряване на синхронност с дейността на останалите офицери от щаба на батальона и подчинените, ЗКТЧ извършва (утвърждава) разчет на времето, като изхожда от: времето на получаване на задачата, времето за готовност за настъпление, времето за доклад пред командира, времето за рекогносцировка и други заповядани срокове. Разчета на времето ЗКТЧ оформя в работната си тетрадка или на карта.

 

За осигуряване на повече време за провеждане на мероприятията по подготовката на въоръжението и техниката за боя е целесъобразно ЗКТЧ, на базата на изводите от уясняването на задачата, да отдаде разпореждания, чрез които да постави задачи на командирите на подразделения по отношение на:  

 

   - вида и обема на техническото обслужване, което трябва да започне да се провежда;

   - реда на евакуация и ремонт на повредените машини;

   - реда за попълване на запасите от АБТИ и ВТИ;

   - мероприятия по подготовката на техническия личен състав и др.

 

Предварителните разпореждания  ЗКТЧ на батальона отдава на командирите на роти или техните заместници по техническата част и на командирите на самостоятелни подразделения в батальона при личен контакт или чрез използването на проводната свръзка.

 

Важен етап в дейността на ЗКТЧ за вземане на решение е задълбоченото и всестранно оценяване на техническата обстановка. Тук на първо място той трябва да уточни наличието и техническото състояние на техниката в батальона. Да определи коефициента на техническа готовност за батальона към момента на получаването на задачата и какъв ще бъде той към времето за готовност за настъпление, след възстановяване на повредените машини и доокомплектоване на подразделенията, ако се извършва такова по план на техническа служба на бригадата. Като извод да набележи конкретни мероприятия за доближаването на коефициента за техническа готовност до максимална стойност, а също така да определи кои от подразделенията са най-добре комплектовани и боеспособни.

 

На второ място ЗКТЧ оценява условията за организиране експлоатацията на машините, като особено внимание обръща на условията при които те ще се използуват и условията за тяхното техническо обслужване. Към първите могат да се отнесат: характерът на местността, времето като сезон, климатичните особености на района, метеорологичните условия и др. При анализиране на вторите трябва да се вземат предвид: запаса от моторесурси до следващото номерно техническо обслужване, конкретното техническо състояние на всяка машина, разполагаемото време за извършване на обслужването, квалификацията и опита на техническия личен състав, количеството на подвижните средства за обслужване. Изхождайки от заповядания вид на техническото обслужване (от разпореждането на ЗКТЧ на бригадата) ЗКТЧ на батальона трябва да конкретизира в какъв обем, ред и срокове да се проведе то в подразделенията. При извършване на номерно техническо обслужване той трябва да направи разчет на необходимите експлоатационни материали, своевременно да ги заяви в техническа служба на бригадата, а при отпускането им да определи реда за подвозването и разпределението им в ротите.

 

Важен момент се явява и оценяването на условията за организирането на евакуацията и ремонта на машините, както до началото на настъплението така и в хода на боя. Изхождайки от разполагаемото време ЗКТЧ определя евакуационните и ремонтни възможности на батальона и съпоставяйки ги с трудоемкостта на ремонта на подлежащите за възстановяване машини да вземе решение кои от тях да се ремонтират от ремонтния взвод на батальона и кои да подготви за сдаване за ремонт в бригадата. Решението си съобразява с това колко  ремонтчици и какви средства заделя да участвуват в обслужването на машините.

 

За ЗКТЧ на батальон не е типично да прогнозира количеството на загубите в БТ и АТ, но е необходимо да прогнозира районите и рубежите, в които вероятността за поражение е най-голяма. Това налага добре да се познава противника – състав, групировка, въоръжение (с особено внимание на противотанковите средства и високоточните оръжия в тактическото звено), прийомите за неговото използуване и схващанията му за водене на отбранителния бой. Една задълбочена оценка в това направление ще позволи на ЗКТЧ правилно да определи районите, в които ще излязат повече машини от строя и съответно там да планира развръщането и работата на щатните и придадени ремонтно-евакуационни средства. Анализирайки количеството и състава на същите той следва да вземе решение какви временни ремонтно-евакуационни органи да формира за боя, техния състав и основни задачи. А това могат да бъдат ремонтно-евакуационна група (РЕГ), ремонтна група (РЕМГ), а при повече средства и двете.

 

Тук той трябва да оцени къде и кога ЗКТЧ на бригадата е планирал развръщането на бригадния СППМ, в кой район ще работят бригадните РЕГ, бригадните и корпусни пътища за евакуация и как това влияе върху организацията на ремонта в батальона.

 

Трябва да се оценят и условията за организиране на снабдяването с АБТИ до началото и в хода на боя. Изхождайки от количеството и номенклатурата на изразходваните агрегати, възли и части за извършване на ремонт от полагащите се комплекти по табел и ремонтните възможности на батальона, ЗКТЧ определя потребността от АБТИ, заявява го в техническа служба на бригадата и планира неговия подвоз съвместно със заместника по тила.

 

Важен момент при вземането на решение е и оценяването на условията за организиране и провеждане подготовката на техническия личен състав. Като количествена оценка тя се заключава в определянето на окомплектоването с механик-водачи на бойни машини и водачи на АТ, с ремонтчици, а в качествено отношение - тяхната квалификация и боен опит. Съобразявайки се с разполагаемото време за подготовка на настъплението и указанията на ЗКТЧ на бригадата, той определя какви мероприятия с кого, кога и как да се проведат.

 

Правилната оценка на условията за организиране на защитата от ЯХБО и ВТО на противника, охраната и отбраната на ремонтния взвод на батальона ще способствуват за целесъобразното избиране на райони за развръщане за работа и пътища за преместване. Това налага ЗКТЧ много добре да изучи местността по карта и отчете влиянието й за организиране на маскировката и защитата с минимални средства. Следва да се изучат, конкретизират, а в някои случаи и допълнят заповяданите сигнали и реда за оповестяване на подразделенията за видовете опасности.

 

При оценка на условията за организиране управлението на техническото осигуряване в батальона ЗКТЧ отчита: мястото на ремонтния взвод в бойния ред на батальона и какви задачи ще решава през отделните етапи на боя, характера на местността в полосата за настъпление и какви възможности дава за наблюдение на машините, разполагаемите радиосредства, мястото на КНП и ТПУ на батальона и мястото на ЗКТЧ на бригадата и техническа служба, метеорологичните условия и други. След техния анализ той определя мястото на батальонния и ротните ПТН, реда за свръзка и донесения.

 

На базата на изводите от уясняването на задачата, оценката на тактико-техническата обстановка и заповяданите мероприятия от бригадата ЗКТЧ формира своето решение за техническо осигуряване на батальона в настъпателния бой. То трябва да съдържа:

 

     - вид, обем, ред и срокове за провеждане на техническо обслужване на БТ и АТ;

     - сроковете за завършване на ремонта на машините до началото на боя и реда за сдаване на тези, които няма да се възстановяват със силите на батальона;

     - реда и сроковете за попълване на запасите с АБТИ и ВТИ до началото и в хода на настъпателния бой;

     - мероприятията  и сроковете по подготовка на техническия личен състав;

     - организацията на техническото осигуряване за боя – мястото и задачите на ремонтния взвод и временните органи (РЕГ, РЕМГ и ГПК), пътища за преместване и маньовър;

    - мероприятията по защита от ЯХБО, охраната и отбраната на техническите органи;

    - местата на батальонния и ротните ПТН, организацията на наблюдението на машините на бойното поле, ред и срокове за донесения.

 

Решението си ЗКТЧ оформя графически на работна карта. Той трябва да бъде винаги готов да доложи на командира на батальона основните изводи от оценката на техническата обстановка и предложението си за организацията на техническото осигуряване в следния ред:

 

     - наличие и техническо състояние на БТ и АТ, запас от моторесурси до следващото техническо обслужване и необходимост от технически обслужвания до началото и в хода на боя и техния ред за провеждане;

     - състояние и ремонтно-евакуационни възможности на ремонтния взвод до началото и за настъпателния бой;

     - осигуреност с АБТИ и ВТИ, потребности и ред за снабдяване;

     - своето предложение за организацията на техническото осигуряване за настъпателния бой.

 

Когато времето за организиране на боя е ограничено, доклада на ЗКТЧ пред командира може да премине под формата на беседа, при която се долагат на командира само интересуващите го въпроси.

 

В края на доклада могат да се предявят и някои искания, наложени от конкретната обстановка, като оказване на помощ с личен състав от бойните подразделения за решаване на задачи по подготовка на техниката, заделяне на специалисти за пункта за техническо наблюдение (сапьор, химик и др.), отпускане на допълнителни радиосредства и др.

 

След като командирът отдаде бойната заповед и указанията по видовете осигурявания, ЗКТЧ доуточнява своето решение за техническо осигуряване на батальона в настъпателния бой.

 

Важен момент в организирането на техническото осигуряване е провеждането на рекогносцировка с цел да се уточни на местността  взетото решение по карта. Нормално ЗКТЧ извършва тази дейност в състава на рекогносцировъчната група на командира на батальона или ЗКТЧ на бригадата.

 

По време на същата трябва да се разузнаят и уточнят:

 

     - маршрута за изнасяне от изходния район – характер, труднопроходими участъци, наличие на хидротехнически съоръжения и тяхната характеристика, обходни маршрути и др.;

    - пътища за подвоз и евакуация;

    - местата за разполагане на ремонтния взвод и временните технически органи, пътища за тяхното преместване;

    - местата на батальонния и ротните ПТН, направления за изместване;

    - района за разполагане на ТПУ и тила на батальона;

    - местни промишлени бази (стационарни технически работилници), които могат да се използуват в интерес на батальона и други.

 

За резултатите от рекогносцировката ЗКТЧ долага на командира на батальона и само с негово разрешение може да промени решението си, ако това е наложено от нея.

 

След уточняване на решението си ЗКТЧ разработва заповед по техническо осигуряване, която освен него,  се подписва от командира и началника на щаба на батальона. На основание на заповедта се разработват и отдават разпореждания до командирите на подразделения. В разпореждането се указват:

 

     - вида на техническото обслужване на машините, мястото, реда и сроковете за неговото провеждане;

     - задачите на техническите органи на бригадата, действуващи в полосата на батальона, бригадния път за евакуация и сборните пунктове за повредени машини;

     - задачите на ремонтния взвод и придадените РЕП до началото на боя, по време на изнасянето от изходния район и в хода на боя;

    - редът и сроковете за снабдяване с АБТИ и ВТИ, норми за запасяване в края на бойния ден;

    - сроковете и мероприятията по подготовката на техническия личен състав;

    - мероприятията по защитата от ЯХБО и високоточните оръжия на противника, охраната и отбраната на техническите органи;

    - местата на ПТН, организацията на наблюдението на машините, сигналите и реда за искане на техническа помощ, реда и сроковете за донесения, заместника.

 

За всички отдадени разпореждания ЗКТЧ докладва на командира или началника на щаба на батальона.

 

Основно задължение на ЗКТЧ на батальона, след организиране на техническото осигуряване, е да окаже конкретна помощ на командирите на подразделения по подготовката на машините и техническия личен състав за боя, да прояви настойчивост и взискателност за качествено и своевременно изпълнение на заповяданите мероприятия. Лично да проведе занятие (инструктаж) с механик-водачите на бойни машини, да провери изпълнението на поставените задачи по евакуацията и ремонта на повредените машини от ремонтния взвод и организира неговата подготовка за боя.

 

2. Подготовка на техниката и техническия личен състав за настъпателния бой.

 

Подготовката на БТ и АТ се заключава в провеждането на техническо обслужване, евакуация и ремонт на повредени машини и попълване на запасите от материални средства.

 

Видът и обемът на техническото обслужване на техниката като правило се определя от ЗКТЧ на бригадата, но ЗКТЧ на батальона трябва да умее и сам да ги определя. Това се налага от обстоятелството, че батальонът може да изпълнява и самостоятелни задачи, или поради късно пристигане на разпореждането от щаба на бригадата.

 

Видът и обемът на техническото обслужване се определя, като се изхожда от :

 

     - изразходваните моторесурси (пробег) от машините в километри от последното номерно техническо обслужване;

     - предполагаемия разход на моторесурси за боя;

     - заповяданите нормативи за техническа изправност на БТ и АТ (лимитирани пробези в километри за видовете технически обслужвания).

 

Видът на техническото обслужване се съобразява и с условията на местността, състоянието на пътищата, времето като сезон и метеорологични условия, наличието на удобни места за обслужване и разполагаемото време.

 

Командирът на батальона, изхождайки от конкретната бойна обстановка и предложението на ЗКТЧ е длъжен да предвиди необходимото време, сили и средства за провеждането на техническото обслужване, да укаже районите и реда за неговото провеждане.

 

Организацията на техническото обслужване трябва да осигурява бързо и скрито изпълнение на регламентираните операции от ръководствата за техническо обслужване за всеки вид техника със запазване готовността на батальона за водене на бойни действия. Обслужването се извършва от екипажите, разчетите и водачите на машини под непосредственото ръководство на командирите на подразделения и техните заместници по техническата част.

 

При извършване на номерно техническо обслужване на подразделенията следва да оказват квалифицирана помощ специалистите ремонтчици от ремонтния взвод на батальона, а в някои случаи такава помощ в различна степен ще оказват и специалисти от ремонтния батальон на бригадата.

 

При наличие на техника, излязла от строя по технически причини или бойни повреди, ЗКТЧ е длъжен своевременно да докладва за тях на командира на батальона и ЗКТЧ на бригадата, след което да организира тяхната евакуация и ремонт.

 

Повреденото въоръжение нормално ще се възстановява в ремонтния батальон на бригадата, поради което то ще се евакуира с машини от тила на батальона, извършващи подвоз на материални средства, или чрез ремонтиране на място от изпратени ремонтни групи.

 

ЗКТЧ на батальона организира възстановяването на повредените машини изхождайки от:

 

    - броя на машините подлежащи на ремонт, вида и обема на ремонтните работи;

    - разполагаемото време до готовността за настъпление и трудоемкостта на ремонта;

    - заетостта на ремонтния взвод с оказването на помощ по обслужването на машините и неговите ремонтни възможности.

 

Повредените машини, които няма да се възстановяват от батальона на мястото им на излизане от строя, се евакуират от ремб на бригадата. До времето за пристигане на влекачите се организират и провеждат подготвителни работи по евакуация на машините в зависимост от конкретните условия.

 

Ремонтът на машините ще се извършва на местата на излизането им от строя, в района на разполагането на батальона, като ремонтните средства ще подхождат към тях. При извършването на ремонтните работи екипажите (водачите на машини) на  повредените машини трябва да вземат активно участие.

 

При всички случаи на обстановката ЗКТЧ на батальона така трябва да организира евакуацията и ремонта, че до времето за готовност за настъпление подразделенията да бъдат освободени от ремонтен фонд, а РЕП на батальона  да е в състояние да изпълнява нови задачи.

 

Попълването с материални средства се заключава в доокомплектоване на батальона с изразходваните запасни части, възли и експлоатационни материали от комплекта АТИ-К1 (БТИ-К1) и необходимото друго ВТИ за ремонтно-евакуационното подразделение, извършва се по заявка по номенклатурни номера от ЗКТЧ на батальона до служба “БТ и АС” в щаба на бригадата.

 

След утвърждаване на заявката от ЗКТЧ на бригадата (началника на служба “БТ и АС”) с нареждане обр.48, издадено от служба “БТ и АС”, се получават от бригадния склад”АБТИ” заявените запасни части и материали. Подвозът им до РЕП на батальона ще се осъществява с автомобил от тила на батальона, а в някой случаи и с транспорт на бригадата.

 

До времето за готовност за настъпление батальонът трябва да бъде комплектован с АБТИ и ВТИ до заповяданата норма.

 

Организацията на подготовката на техническия личен състав  ще се определя от следните фактори:

 

     - ниво на професионалната подготовка и бойния опит на техническия личен състав;

     - разполагаемото време за подготовка на настъпателния бой;

     - особеностите в организацията на техническото осигуряване, произтичащи от характера на предстоящия бой, а също така характера на местността и пътищата, времето като сезон и др.

 

При достатъчно време с водачите на бойни машини се провеждат практически занятия по тематика заповядана от ЗКТЧ на бригадата. Тя ще се определя от специфичните условия при които ще се води боя, и най-често ще се заключава в управление на машината в състава на подразделението, с преодоляване на препятствия и заграждения, на местност сходна по характер с тази на която ще настъпва батальона.

 

При ограничено време с водачите се провежда инструктаж, лично от ЗКТЧ на батальона или по негови указания от командирите на роти. На инструктажа се указват:

 

     - характера на бойната задача;

     - маршрута за изнасяне, неговият характер и произтичащите от него особености по управлението на машините;

     - реда за инколониране , дистанции и скорости за движение;

     - мястото на групата за приключване на колоната (ГКП) и нейните задачи;

     - мястото на ПТН и ремонтно-евакуационната  група (РЕГ) или РЕП на батальона, задачи и направление за изместване;

     - реда за донесения и сигнали за искане на техническа помощ.

 

С личния състав от РЕП на батальона, при наличие на време, се провежда практическо занятие по правилата за евакуация, отстраняване на характерни повреди и извършване на текущи ремонти в сложни условия.

 

При определяне на мероприятията за подготовка на техническия личен състав ЗКТЧ трябва да предвиди и необходимото време за почивка на същия, което да съгласува с командира или НЩ на батальона.

 

3. Техническо осигуряване на батальона в хода на настъпателния бой.

 

Изнасянето на батальона от заемания район ще се предшествува от вдигането му по тревога. При получаването на сигнала ЗКТЧ на батальона и роти помагат на командирите на подразделения за заемане от машините на определените им места в походния ред, следят за спазването на светломаскировката, а зимно време за пускането и подгряването на двигателите на машините.

 

След преминаване на изходния пункт от батальона ЗКТЧ оглавява ГПК и се движи в края на колоната на тила. В ГПК се включват верижен или колесен влекач, средства за ремонт на верижни и колесни машини (МТО-ВВ, МТО-АТ, МРС-ВВ и др.), автомобил с ГСМ, автомобил с АБТИ, санитарен автомобил.

 

По време на изнасянето ГПК изпълнява следните задачи:

 

     - установява причините за спиране и характера на повредата на машините;

     - оказва техническа помощ на екипажите на повредените машини;

     - евакуира встрани от пътя повредените машини, които пречат на движението на следващите колони (машини);

     - оказва първа медицинска помощ на пострадалите;

     - извършва несложни текущи ремонти с малка продължителност.

 

Продължителността на текущия ремонт, извършван от батальонните ГПК, се определя от ЗКТЧ на бригадата и зависи от тактическата обстановка, средната скорост за движение на колоната, темпа за настъпление и мястото на излизане на машината от строя.

 

Колкото средната скорост за движение и темпа за настъпление са по-високи, толкова и времето за ремонт ще бъде по кратко за да не се допусне откъсване на ремонтните средства от батальона и загубване на управлението им от ЗКТЧ. Аналогично, времето за ремонт зависи и от мястото на излизане на машината от строя – ако е в началото на изнасянето, то времето за ремонт е по-малко, предвид на това, че ГПК трябва да догонва батальона, а ако повредата е настъпила близо до предния край на отбраната на противника, то времето за ремонт се увеличава защото изнасянето (марша) завършва и батальонът преминава в настъпление и тук лимитиращ фактор става темпът за настъпление.

 

Ако на ГПК не се поставят задачи да извършва ремонт на повредени машини при атаката на предния край на противника, то тя може да извършва текущи ремонти и с по-голяма продължителност. В първия случай продължителността на ремонта може да бъде от 15 – 20 минути до един час, а във втория случай 1- 2 часа.

 

При употреба от противника на ЯХБО, високоточни оръжия, или нанасяне на огневи удари от артилерията и авиацията на противника по колоната на батальона, ЗКТЧ незабавно докладва на ЗКТЧ на бригадата, организира евакуацията на машините и в зависимост от ремонтните възможности на батальона организира възстановяването на машините с по-леки повреди.

 

С приближаването към рубежа за атака, след престрояването на първоешелонните роти от предбоен в боен ред, ЗКТЧ извежда РЕГ на батальона към определеното й място, използувайки скрити подстъпи към него, след което организира батальонния пункт за техническо  наблюдение (ПТН).

 

Последният се организира в близост до КНП на батальона, съобразявайки се с условията за маскировка и наблюдение на бойното поле. Целесъобразно е за него да се избере такова място, от което да се наблюдават най-малко две трети от бойните машини на първоешелонните роти. Ако местността не позволява, тогава е необходимо да се разкрият и ротни ПТН.

 

На батальонния ПТН работят: ЗКТЧ на батальона и на първоешелонните роти (ако не са разкрили ротни ПТН), командирът на РЕГ, химик-дозиметрист, 1-2 сапьори, резервни водачи на бойни машини. За осигуряване на свръзка с екипажите на повредените машини, ЗКТЧ на бригадата и други технически органи, е необходимо ПТН да бъде осигурен с радиостанция. За осигуряване на висока подвижност и маневреност на пункта е целесъобразно за неговия състав да се заделя БРЕМ (бронирана ремонтно-евакуационна машина), автомобил с повишена проходимост, а в някои случаи и бойна машина.

 

В близост до ПТН, на “очна връзка” се разполагат ремонтните средства от батальонната РЕГ, а останалите от състава на ремонтния взвод се развръщат за работа  в района на батальонния тил.

 

В организираната предварително, още в изходния район, РЕГ се включват: брониран влекач, ремонтни средства, автомобил с АБТИ и автомобил с ГСМ, с основна задача извършване на своевременна евакуация на повредените машини из под огъня на противника до близки укрития и извършване на текущи ремонти с малка продължителност.

 

Със започване на атаката от първоешелонните роти ЗКТЧ заедно с останалия личен състав от ПТН наблюдават за маньовъра на бойните машини и периодически отразява на работната си карта изменението на тактическата и техническа обстановка. При излизане на машини от строя, с помощта на останалия състав от ПТН, той установява състоянието на екипажа, причините и характера на повредата, необходимостта от евакуация и обема на ремонтните работи. След това взема решение по възстановяването на всяка машина, поставя задачи на РЕГ и екипажите на повредените машини, докладва на командира на батальона и ЗКТЧ на бригадата.

 

Повредените машини се евакуират до близки укрития, където се ремонтират от РЕГ на батальона или бригадата в зависимост от обема на ремонтните работи. Ако машината няма да се възстановява на място, то тя се евакуира от укритието с влекач от това ремонтно-евакуационно подразделение, което ще я възстановява.

 

Продължителността на ремонта на едно място за батальонните РЕС се указва от ЗКТЧ на бригадата и се определя в зависимост от бойната обстановка и темпа за настъпление, като нормално не превишава 4-5 часа (при среден темп за настъпление 2-3 км в час). Тази продължителност на работа на едно място осигурява откъсване на РЕГ от първоешелонните роти на разстояние 10-15 км, което дава възможност за по-кратко време да ги настигат.

 

С придвижване на ротите в дълбочина на противниковата отбрана и когато наблюдението на бойните машини се затрудни, ЗКТЧ изнася ПТН на ново място, откъдето продължава дейността си по управлението на техническото осигуряване. За всяко преместване на ПТН той докладва на командира на батальона и ЗКТЧ на бригадата. Преди всяко преместване той доуточнява задачите на РЕГ или екипажите на отделни ремонтни средства, оставащи да завършат ремонта на повредените машини.

 

При преминаване към преследване на противника ЗКТЧ организира и осъществява техническото осигуряване както при марш с предвиждане на срещен бой, а при отразяване на противникова контраатака от място – както при преминаване към отбрана в съприкосновение с противника.

 

В края на бойния ден или след извеждането на батальона от боя в район, ЗКТЧ организира и провежда следните мероприятия:

 

     - уточнява наличието и техническото състояние на машините и състоянието на водачите им;

     - организира техническото обслужване на техниката, съобразно указанията на ЗКТЧ на бригадата и условията на бойната обстановка;

     - организира евакуацията и ремонта на повредените машини;

     - изготвя и изпраща до техническа служба на бригадата заявка за попълване с необходимото АБТИ и ВТИ;

     - провежда кратък разбор за дейността на техническия личен състав в боя;

     - докладва за проведените мероприятия на командира на батальона и ЗКТЧ на бригадата.

 

Основна задача, която трябва да организира и изпълни ЗКТЧ съвместно с командирите на роти, е своевременното зареждане на машините с ГСМ, проверка на техническото им състояние (особено на тези с минимален запас от моторесурси до следващия планов базов ремонт) и отстраняване на откритите неизправности.

 

4. Особености на техническото осигуряване на механизирания батальон при настъпление с форсиране на водна преграда.

 

В хода на настъпателния бой, развиващ се на голяма дълбочина и с високи темпове, на механизираните подразделения ще се налага да форсират различни водни прегради, които и в съвременни условия се явяват сериозно препятствие за настъпващите войски.

 

Форсирането на водните прегради се явява един от най-сложните видове настъпателен бой,изискващ голямо изкуство в организацията и осигуряването на бойните дейности на войските, специална подготовка на личния състав и техниката. Успехът на форсирането от механизираните батальони в значителна степен ще зависи и от правилно организираното техническо осигуряване.

 

В този раздел се разкриват особеностите в организацията, подготовката на БТ и АТ и техническия личен състав за форсирането, а също така и неговото управление (на техническото осигуряване) в хода на форсирането.

 

В хода на настъплението механизираният батальон може да форсира водната преграда от движение или с планомерна подготовка. При всички способи на форсиране за техническото осигуряване на батальона възникват редица особености, както в неговото организиране, така и в практическото му осъществяване.

 

Към най-характерните особености се отнасят:

 

     - необходимост от специална подготовка на личния състав и техниката за форсиране на водната преграда;

     - провеждане на допълнителни мероприятия по техническото осигуряване, както при подхода към водната преграда, така и при организирането на преправите;

     - организация на спасително-евакуационна служба в батальона при преправяне на БМП чрез плаване;

     - изоставане на част от ремонтно-евакуационните средства от бойния ред на първоешелонните роти, поради извършването на евакуация и ремонт на излезли от строя машини при подхода към водната преграда;

     - необходимост от организирането на комендантско-регулировъчна служба;

     - невъзможност за ремонтно-евакуационните подразделения да преминават на срещуположния бряг едновременно с бойните подразделения;

    - затруднено снабдяване с материални средства на подразделенията водещи бой на срещуположния бряг.

 

Тези особености изискват провеждането на редица мероприятия по техническото осигуряване, които трябва да се осъществяват основно при подготовката за настъпление с форсиране на водна преграда, а част от тях при подхождането на батальона към нея и в хода на самото форсиране.

 

За успешното организиране и осъществяване на техническото осигуряване голямо значение има своевременното запознаване на ЗКТЧ от командира или началника на щаба на батальона с получената задача за фор-сиране, след което той си я уяснява, оценява обстановката и взема решение.

 

При оценка на обстановката той определя мероприятията по техническо осигуряване, които трябва да се изпълнят до излизането на батальона на водната преграда, на изходния бряг, при форсирането и по време на боя на срещуположния бряг.

 

В своето решение заместник-командирът по техническата част, освен общите въпроси от организацията на техническото осигуряване, е длъжен да предвиди:

 

     - реда и обема на работите по подготовката на техниката за преправяне през водната преграда;

     - необходимите ремонтно-евакуационни средства, необходими за осъществяване на евакуацията и ремонта на машините излезли от строя на преправата;

     - мястото и задачите на ремонтния взвод на батальона при подхода към водната преграда и на преправата;

     - реда, сроковете и местата за преправяне на техническите органи на срещуположния бряг;

     - участието на органите за техническо осигуряване при изпълнение на задачите по спасително-евакуационната служба, организирана от ЗКТЧ на бригадата;

     - мястото и задачите на ремонтния взвод след преправянето му на срещуположния бряг и други въпроси, произтичащи от конкретната обстановка.

 

Основните мероприятия от решението си ЗКТЧ съгласува с НЩ на батальона и старшия началник по служба, още при подготовката на форсирането. Своето решение свежда до командирите на подразделения и преките изпълнители чрез отдаване на разпореждане по техническо осигуряване.

 

Основен момент от дейността на ЗКТЧ се явява организирането и осъществяването на подготовката на техническия личен състав и техниката за преодоляването на водната преграда. По време тя ще се реализира още при подготовката на батальона за настъплението, т.е. най-вероятно ще се извършва в изходен район. Но не е изключено тя да се организира и осъществява и в хода на настъпателния бой.

 

Специалната техническа подготовка на личния състав на батальона може да включва изучаването и усвояването на следните въпроси:

 

     - обем и ред за подготовка на машината за преправяне, в зависимост от способа за преодоляване на водната преграда;

     - правила за управление на машината при плаване, при преодоляване на дълбок брод, по мост и при натоварване на преправочни средства;

     - ред и способи за евакуация на затънали или потънали машини и привеждането им в боеготово състояние, и други въпроси.

 

Основна форма на подготовката на техническия личен състав са практическите занятия със зачислената материална част, провеждани в подразделенията от ЗКТЧ. При благоприятни условия подготовката е целесъобразно да започва с провеждането на показни занятия в мащаба на батальона, а при недостатъчно време ще се ограничава с провеждането на инструктаж.

 

Личният състав от ремонтния взвод трябва да бъде обучен да работи в състава на РЕГ, а при форсирането в състава на спасително-евакуационна група (СЕГ), и да умее да привежда затъналата (потъналата) техника в изправност и боеготово състояние след евакуацията й.

 

Подготовката на техниката, провеждана до началото на настъплението, трябва да осигури надеждна работа на машините в условията на продължителна и напрегната експлоатация при разнообразна местност, независимо от характера на водната преграда и способа за нейното преодоляване.

 

За изпълнението на това изискване е необходимо:

 

     - да се провери техническото състояние на машините и проведе техническото им обслужване в пълен обем, като се отстранят откритите неизправности;

     - да се осигури необходим запас от моторесурси чрез извършване на номерно техническо обслужване за верижните машини, на които предстои излизане в планов базов ремонт;

 

Видът на техническото обслужване и обемът от работите по подготовката на БТ и АТ ще се определя от ЗКТЧ на бригадата, а ЗКТЧ на батальона ги конкретизира, изхождайки от реалното техническо състояние на машините, квалификацията на механик-водачите и разполагаемото време, като предлага на командира на батальона график за провеждане на обслужването.

 

При подготовка за настъпление с форсиране на водна преграда обикновено ще се провежда такъв вид обслужване, който дава възможност най-пълно да се провери техническото състояние на машините и пълнообемно да се подготвят за продължителна и напрегната експлоатация. Това може да бъде техническо обслужване първа или втора степен. В случай, че на машините е извършвано такова и техният разход на моторесурси е незначителен след него, то се провежда ежедневно техническо обслужване с допълнителни проверочни и контролни операции предвидени за ТО втора степен за всяка марка машини.

 

Подготовката на техниката за форсиране на водната преграда изисква особено внимание от страна на ЗКТЧ на батальона. Преправянето на машините може да  се осъществява по различни способи. Но командирът на батальона и неговият заместник по техническата част  не винаги ще знаят предварително по какъв способ ще се наложи на батальона да форсира водната преграда. Ето защо в периода на подготовката за настъпление, техниката трябва да се подготви за най-сложния вид преправяне, за танковете - под вода, за БМП - чрез плаване, за автомобилите в брод. На всички машини, които могат да преодоляват водни прегради по тези способи, се проверява херметизацията на корпусите, изправността на ходовата част и водометните движители, регулировката и надеждността на  работа на органите и механизмите за управление, изправността на средствата за свръзка и системите за пускане на двигателя. На танковете освен това се проверява състоянието и как е прогонено оборудването за подводно кормуване (ОПКТ), а също така изпускателните колектори и херметизацията между бойното и моторно отделение с цел недопускане попадането на изгорели газове в бойното отделение.

 

Контрол за правилното провеждане на подготовката на техниката осъществяват лично командирът на батальона и ЗКТЧ, а така също и командирите на подразделения и техните заместници по техническата част.

 

Освен провеждането на техническо обслужване на материалната част и подготовка на личния състав, подготовката за настъпление на батальона с форсиране на водна преграда включва и възстановяване на повредени машини преди получаването на задачата, а също така евакуацията и сдаването на тези, които няма да се възстановяват със собствени сили и средства на ремонтните органи и бригадата. Провеждат се и мероприятия по попълването на подразделенията с АБТИ и ВТИ до заповяданата норма. Тези дейности се осъществяват в същия обем и ред, както при настъпление без форсиране на водна преграда.

 

В хода на настъплението и форсирането на водната преграда допълнителните мероприятия по подготовката на материалната част, се организират и провеждат, както в районите за херметизация, така и на контролно-техническите пунктове преди преправите.

 

За форсиране на водна преграда от движение, в условията на използване на ядрено и високоточни оръжия, с цел недопускане струпване на подразделенията преди и на водната преграда, а така също  и за започване на едновременно преодоляване на водната преграда, на всеки батальон се определя участък за форсиране – 2–3 км по фронта и изходен рубеж за форсиране. За техниката, която ще преодолява водната преграда под вода и чрез плаване, се определят райони за херметизация - на отдалечение 5-6 км от нея. Назначават се и райони за натоварване на личния състав и техниката от първия рейс на преправочните средства.

 

На участъка за форсиране на батальона се оборудват десанти или паромни преправи и преправи за танковете под вода. Способите и количеството на преправите се определят от старшия командир, като се изхожда от наличието на преправочни средства, реда за форсиране и характера на водната преграда. ЗКТЧ трябва своевременно да се информира за способа на форсирането и указаните райони, рубежи и преправи, с цел своевременното организиране и осъществяване на мероприятията по техническото осигуряване. Ето защо той трябва постоянно да поддържа връзка с командира и началника на щаба на батальона.

 

С уточняване на задачата на батальона за форсиране, в хода на настъпателния бой, при подхода към водната преграда, командирът организира инженерното разузнаване. В състава на групата, която ще изпълнява тази задача е целесъобразно да се включи и офицер от техническата част, обикновено един от ЗКТЧ на роти. Неговата задача в този случай е не само да окаже помощ на началника на групата за инженерно разузнаване в избора на местата и определяне на мероприятията по оборудването на преправите, изхождайки от техническите възможности (проходимостта) на машините, но и да разузнае и определи местата за разполагане на ремонтно-евакуационните средства и техните задачи по осигуряването на форсирането.

 

В състава на такава специално-евакуационна група, която се организира по указанията на старшия ЗКТЧ и с участието на негови сили и средства, се включват две отделения - спасително и евакуационно. Спасителното отделение се организира във взаимодействие с началника на инженерната служба на бригадата и може да има състав - водолази 2-3 души и един лекар (санитарен инструктор). Същото се комплектова с плаващо средство (катер К-61 или БТР), водолазно снаряжение, спасителни жилетки (8-10 бр.), водолазна антена и ключове за люковете на танковете и другите бойни машини.

 

Евакуационното отделение включва в своя състав: 1-2 танкови влекача, подвижна ремонтна работилница, дълго буксирно въже (32-34 мм и дължина по-голяма от половината на ширината на водната преграда), радиостанция и други средства в зависимост от характеристиката на водната преграда.

 

Спасително-евакуационната група се организира предварително или при подхода към водната преграда, движи се след главните сили на батальона, на такова място, което би й осигурило бързото излизане на преправата и организирането на спасително-евакуационната служба.  На преправата тя се разполага на скрито място, което и осигурява възможности за добро наблюдение на преправящите се машини, а също така и своевременно да осъществява спасяването на личния състав от потъващата машина и нейната евакуация.

 

След уточняването на задачата за форсиране и организирането на инженерното разузнаване на водната преграда, ЗКТЧ на батальона доуточнява своето решение по техническо осигуряване и поставя задачи на командирите на подразделения и техните заместници по техническата част за провеждането на допълнителните мероприятия по подготовката на техниката за форсирането в районите за херметизация и на водната преграда. Той казва на командира на ремонтния взвод реда и сроковете за завършване на евакуацията и възстановяването на повредените машини в хода на настъпателния бой, и техните задачи по осигуряването на батальона при подхода към водната преграда и по време на форсирането, определя мястото на контролно-техническия пункт (КТП), неговия състав и задачи, а също така и мястото и задачите на ПТН на участъка за форсиране. Освен това ЗКТЧ докладва на командира на батальона (НЩ) и на ЗКТЧ на бригадата доуточненото си решение, след което непосредствено ръководи подготовката на материалната част в районите за херметизация за предстоящото форсиране.

 

Подготовката на бойната техника за преправяне чрез плаване или в дълбок брод се провежда на три етапа, като започва още при подготовката за настъпление или при подхода към водната преграда и завършва в районите за херметизация и на контролно-техническите пунктове. Поетапната подготовка се провежда с цел съкращаване на времето за престояване на батальона в района за херметизация и осигуряването на висок темп за настъпление. При другите способи за преправяне  техниката се подготвя при подхода към реката, при принудителни спирания в паузите на боя, или непосредствено на изходния бряг преди излизането на преправите.

 

На втория етап (в районите за херметизация) особено внимание се обръща на херметизацията на корпусите на машините, плътното затваряне на люковете и бойниците, плътността на затваряне на водоотливните клапани и др. Проверява се работата на системите на двигателя, органите и механизмите за управление, водоизпомпващите устройства, надеждността на работа на средствата за свръзка, а личният състав в машината облича спасителните жилетки.

 

За осигуряване на бързо изтегляне на машините при затъване или потъване през този етап, се подготвят и буксирните въжета . Единият му край се зацепва в буксирните куки, а другият се закрепва над силовото отделение, като към него се привързва друго (по-тънко) въже завършващо с “буй” (шамандура), осигуряващо бързо откриване на потъналата машина и изтегляне на основното въже към влекача. За това буят и горният край на въжето към него се боядисват с ярък цвят.

 

През третия етап, на контролно-техническия пункт, се проверява подготовката на машините за форсирането. Тук нормално се намира един от ЗКТЧ на роти и двама трима ремонтчика от състава на ремонтния взвод. На КТП екипажът на машината провежда последните операции по подготовката на машината, а групата за контрол проверява състоянието на уплътненията и отстранява откритите неизправности.

 

Както в районите за херметизация, така и на КТП, ЗКТЧ на подразделения провеждат задължително кратък инструктаж с личния състав по правилата за управление на машината при плаване, а така също за действията им в случай на спиране или повреждане на машината при форсирането.

 

 Друг важен въпрос, който не трябва да убягва от вниманието на ЗКТЧ при подготовката за форсиране, е дозареждането на машините с гориво и бойни припаси. Независимо от способа за форсиране те трябва да бъдат заредени и попълнени по норма, предвид на това, че на срещуположния бряг тази дейност ще бъде особено затруднена.

 

По време на форсирането ЗКТЧ на батальона се намира на ПТН, който се разполага в близост до КНП, откъдето осъществява управлението на подчинените му технически органи – батальонната ремонтно - евакуационната група или спасително-евакуационната група, придадена от бригадата. Както и при настъпление ЗКТЧ води работна карта и дневник за бойните загуби, в които отразява изменението на бойната и техническа обстановка.

 

При подхода на батальона към водната преграда РЕГ ще действува зад главните сили (първоешелонните роти), като извършва евакуация и ремонт на излезли от строя машини по указания на ЗКТЧ. Продължителността на ремонта ще бъде малка (2 – 3 часа) в зависимост от темпа за настъпление (за придвижване) към водната преграда, с цел РЕГ своевременно да пристигне в районите за херметизация и окаже помощ на екипажите и водачите по подготовката на машините за форсирането.

 

Към неговото начало тя се разполага в близост до батальонния ПТН и изпълнява поставените и задачи от ЗКТЧ на батальона. Преправянето й на срещуположния бряг обикновено се извършва след артилерийските и зенитни подразделения с преправочно-десантни средства или на пароми.

 

С цел осъществяване на непрекъснатост в осигуряването на подразделенията, водещи бой на срещуположния бряг, по решение на ЗКТЧ могат да се прехвърлят отделни ремонтчици с носим инструмент заедно с бойните подразделения.

 

На срещуположния бряг ПТН и РЕГ на батальона изпълняват същите задачи, както при настъпление. Тук обаче трябва да се има предвид, че евакуацията ще бъде затруднена до прехвърлянето на евакуационните средства от ремонтния батальона на бригадата. Това може да наложи някои повредени машини да се евакуират от еднотипни такива до близки укрития, или в район, планиран за развръщане бригадния сборен пункт за повредени машини. Трябва да се избягва съсредоточаването на повредената техника в близост до преправите, тъй като те ще се намират по непрекъснатото огнево въздействие на противника.

 

В края на бойния ден, след форсирането на водната преграда, дейността на ЗКТЧ и на другите технически органи е същата, както при настъпление.





{START_COUNTER}